Adobe Premiere Pro CS6

Pokud bych měl popsat Premiere Pro ve verzi CS6 jedním slovem je to rychlost. Rychlost založená nejen na nových technologiích urychlujících vlastní zpracování video a audio dat, ale i rychlost interakce mezi programem a uživatelem – tedy efektivní a promyšlené uživatelské prostředí.

Nové – upravené uživatelské prostředí je to čeho si samozřejmě všimnete hned na začátku. Vše je nyní orientováno na obsah velká okna Program a Source dovolují se plně soustředit na obsah. Každý střihač má svůj zažitý styl práce a oblíbené nástroje, které používá, v Premiere Pro CS6 si můžete nastavit v liště nástrojů video oken právě takové nástroje, které potřebujete a používáte a seřadíte si je tak, jak vyhovují právě vám. Další věc, které si všimnete jsou velká náhledová okna klipů v okně Project. Klipy lze v náhledových oknech nejen spouštět, ale rovnou i nastavovat střihová místa a to vše bez nutnosti otevírat klipy v okně Source, urychlí to práci nejen při hrubém střihu, ale jak jsem zjistil, třeba i při hledání vhodného záběru. Intuitivní a rychlé. Okno Source jsem používal jen ve chvíli, kdy jsem si chtěl zpracovávaný záběr prohlídnou ve větším okně. Do časové osy lze přetahovat záběr z odkudkoli z pracovní plochy, což je velmi příjemné a rychle jsem si na to zvykl (tohle se mi líbí… vezmu to a hodím na časovou osu… je to tam…). Velmi příjemná je možnost kombinovat různé formáty v časové ose bez přepočtu a v nativním formátu, pokud pracujete s různými zdroji tak to jistě uvítáte. Jdeme ve střihu dál a jsme u prolínacích efektů; teď jdou vložit prostým poklepáním na střihové místo – opět velmi intuitivní a rychlé. Za rychlostí rozhraní stojí Mercury Playback Engine, který využívá hardwarové akcelerace pomocí karet NVIDIA a AMD (seznam právě podporovaných  a doporučených najdete na stránkách Adobe, vlajkovou lodí je systém NVIDIA Maximus dual – GPU), pro ostatní karty je možná akcelerace pomocí OpenGL 2.0. Pomocí akcelerace jsou nyní urychleny téměř všechny efekty a tak je můžeme přehrávat bez nutnosti přepočtu rovnou v časové ose.

Zajímavé jsou i další novinky z oblasti úpravy uživatelského prostředí. Podpora zpracování záběrů z více kamer je v Premire Pro CS6 opravdu jednoduchá a intuitivní – prostě vyberete záběry, označíte je jako „multicam“ a je to. V okně Source vidíte jednotlivé záběry, spustíte kompozici z časové osy a pak už jen vybíráte (klávesou čísla) ten záběr, který chcete mít ve výstupu. Velmi podobné práci v přenosovém voze, rychlé a bez zbytečného zdržujícího nastavování. Přivítal jsem funkci vrstvy úprav, kde je možné aplikovat efekt na celou časovou osu nebo její část prostě přetažením, velmi praktické je pak možnost změnit parametry efektu v reálném čase při přehrávání – velmi praktické například při změně barevnosti scény v závislosti na úhlu záběru kamery vzhledem k osvětlení.  Vrstvu úprav jsem nahrazoval v předchozí verzi aplikováním efektu na sekvenci vloženou „jako klip“ do jiné sekvence, fungovalo to, ale tak jak je to teď je to daleko příjemnější a projekt se zbytečně nekomplikuje vnořením sekvencí do sebe.

Některé funkce pro Premiere Pro CS6 přišly z After Effects a myslím, že jsou to takové, které se právě do střihového programu hodí. Opět musím designéry uživatelského prostředí pochválit, protože dva efekty, které jsem z After Effects přidali opravdu urychlí práci střihač nemusí opustit program  Premiere Pro CS6 pro zvládnutí operace, pro kterou v předchozí verzi používat After Effects. Těmi funkcemi je Warp Stabilizer a možnost eliminace snímání rychle se pohybujícího objektu v elektronické závěrce – tedy „rolling shutter“). Warp Stabilizer funguje tak jak ho již známe z After Effects a je nyní akcelerován přes Mercury Engine. Oprava šikmých hran rychle se pohybujících objektů způsobených tím, že elektronická závěrka snímá „obrazové políčko“ po řádcích (na rozdíl od klasického celuloidového filmu, kde je políčko nasvíceno celé najednou), funguje velmi dobře a automaticky. Zkusil jsem jeden zapeklitý záběr – pohybující se objekty natáčené z lodi, která se houpe na moři, ale tady si bohužel rolling shutter se záběr zatím neporadil – kombinace dvou různých pohybů je na něj trochu moc. Tak snad příště… nebo na moři točit na celuloid.

Přepracované barevné korekce jsou zase převzaty z Adobe Photoshop. Photoshop má za sebou řadu let vývoje uživatelského prostředí a tak bylo logické sáhnou pro inspiraci i sem a stálo to zato, barevné korekce jsou teď intuitivnější a navíc je tady i automatická volba, která vychází z knihovny programu Photoshop a je už řadu let ověřena a doladěna na reálných datech grafiků a fotografů.

Rozšířená je podpora formátů pro import dat, nativně lze teď zpracovávat formáty z řady kamer a digitálních fotoaparátů. Trend natáčení HD videa na fotoaparáty z vyšších řad je vidět i tady a není se čemu divit, technologie dnešních digitálních fotoaparátů produkují video soubory v kvalitě, o které se nám před pár lety jen zdálo a to i u profi videokamer. HD video v opravdu vysoké kvalitě se stává stále dostupnější i Adobe Premiere Pro CS6 vychází těmto uživatelům vstříc širokou podporou formátů.

Nejen program Adobe Premiere Pro CS6 doznal změn směrem ke zrychlení, nový je i Adobe Encore CS6, nyní 64-bitový. Určitě je o poznání rychlejší při výpočtu a Adobe uvádí, že je i robustnější a stabilnější, ale to nemohu posoudit, už předchozí verze Encore mi fungovala bez problémů se stabilitou. Rapidní zrychlení při finálním výpočtu uvítají ti, kteří připravují DVD a BlueRay disky pro zákazníky „na počkání“  (záznamy sportovních akcí, společenských událostí apod.).

Co napsat závěrem? Rychlost a skok vpřed v uživatelském rozhraní, to je to co bych podtrhl. Maximální využití hardware pro akceleraci a 64-bitová architektura… pokud jste na něco čekali, teď už nemusíte.

Leave A Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *